Sunday, April 17, 2011

USM hasilkan ubat kumur bantu cegah kanser mulut

2011/04/15
GEORGETOWN: Universiti Sains Malaysia (USM) berjaya menghasilkan ubat kumur halal daripada akar pokok bonsai Kesinai yang boleh digunakan untuk mencuci dan mencegah penularan kanser mulut.

Penemuan dibuat Dr Md Azman PKM Seeni Mohamed dari Institut Perubatan dan Pergigian Termaju (IPPT) itu memberi pilihan kepada orang ramai berbanding ada ubat pencuci mulut yang turut mengandungi alkohol. 

Ubat kumur ciptaan Dr Md Azman yang diberi nama ‘SA-Cleanse’, yang dijangka berada di pasaran tidak lama lagi, dihasilkan daripada rebusan akar pokok Kesinai, sejenis tumbuhan herba. 

Berdasarkan ujian makmal yang dilakukan ke atas sel manusia, bahan itu boleh membunuh bakteria mulut seperti Streptococus Sobrinus, merencatkan pertumbuhan kanser tulang dan kanser lidah serta tiada kesan membunuh sel normal atau kesan mutasi.

Produk itu sudah dipatenkan dan mendapat kelulusan Biro Farmaseutikal Negara. Sebuah syarikat tempatan dijangka akan mengeluarkan produk itu secara komersial tidak lama lagi dan dijangka dijual pada harga antara RM12 hingga RM20 bagi setiap botol bersaiz 250ml.

Bercakap pada sidang media di USM di sini, semalam, Dr Md Azman berkata, hasil kajiannya sejak 2009 dengan kos RM45,000 dengan bantuan pelajar peringkat sarjana, Nur Ayunie Zulkepli dan Ridhwan A Wahab (PhD), adalah pertama seumpamanya di dunia.

“Selain mematikan bakteria mulut, ubat kumur ini menghilangkan bau mulut, mengurangkan dan mencegah bengkak gusi, serta membantu mencegah kanser mulut untuk golongan berisiko tinggi seperti perokok,” katanya.

Dr Md Azman berkata, produk yang dihasilkan itu juga membuka lembaran baru kepada pengguna kerana tidak perlu risau mengenai status halalnya, selain pilihan kepada mereka yang menghidap penyakit kanser mulut.

Mengikut statistik dikeluarkan pada 2005, wanita Malaysia menduduki tangga ketiga paling ramai penghidap penyakit kanser mulut di dunia.

Mengulas lanjut, beliau berkata, selain akar, daun dan ranting pokok Kesinai juga bermanfaat untuk perubatan pada masa depan.

Justeru, kajian akan dilakukan terhadap kegunaan daun dan ranting Kesinai bagi mencegah kanser mulut, kesihatan mulut, kanser pangkal rahim, penyakit prostat dan kesihatan wanita (kosmetik)

Bonsai Kesinai

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails