Thursday, October 7, 2010

Mari Berdoa


Doa untuk ibu bapa

“Tuhanku, rahmatilah akan ibu bapaku sebagaimana kedua-duanya mendidik aku sewaktu kecil.”

Doa ketika sukar menyelesaikan sesuatu urusan

“Wahai Tuhanku, tidak ada yang mudah melainkan apa yang Engkau jadikannya mudah, dan Engkau menghapuskan dukacita dengan mudah jika Engkau kehendaki.”

Doa ketika keluar rumah

“Dengan nama Allah (dalam keadaan), aku menyerahkan diri kepada Allah, tidak ada daya upaya (dalam segala urusan) melainkan dengan Allah jua.”

Doa ketika hendak masuk rumah

“Wahai Tuhanku, bahawasa­nya aku memohon kepada-Mu sebaik-baik tempat masuk dan sebaik-baik tempat keluar. Dengan nama Allah kami masuk, dengan nama Allah kami keluar. Dan kepada Allah Tuhan kami, kami menyerahkan diri.”

Doa apabila mendapat berita gembira

“Segala puji kepunyaan Allah, Tuhan yang memelihara segala alam pujian yang menyamai nikmat-Nya dan menandingi keutamaan-Nya.”

Doa keluar bermusafir

“Ya Allah Ya Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu dalam perjalanan ku ini kebaikan dan takwa dan daripada amalan yang Engkau reda”.

“Ya Allah Ya Tuhanku, permudahkan kepada kami perjalanan ini dan perdekatkan kepada kami jarak perjalanan yang jauh”.

“Ya Allah Ya Tuhanku. Engkau yang menemani di dalam perjalanan dan pengganti
di dalam keluarga”.

“Ya Allah Ya Tuhanku, sesungguhnya aku memohon perlindungan dengan-Mu daripada kesukaran dan kepenatan perjalanan serta aku kelihatan sedih serta daripada keburukan ketika kembali kepada harta, keluarga dan anak.”

myMetro

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails