Thursday, October 7, 2010

Kenderaan terperangkap 130 km di Beijing


DI KALANGAN Sebahagian besar negara yang membangun, kesesakan lalu lintas bukan perkara yang sentiasa berlaku. Lazimnya, liputan mengenai kesesakan lalu lintas yang dipaparkan di media pada musim-musim perayaan, kemalangan atau sebarang aktiviti demonstrasi yang mengambil tempat di atas jalan raya.

Bagaimanapun senario itu berbeza dengan situasi trafik di lebuh raya di Beijing, China. Di bandar raya berkenaan, jalan raya yang sesak sudah menjadi kebiasaan penduduknya tetapi jika lalu lintas tiba-tiba lengang, ia ibarat satu mimpi buruk.

Sejak pertengahan Ogos lalu, kesesakan lalu lintas lebuh raya Beijing-Tibet mencatatkan kesesakan paling buruk. Jika sebelum ini orang ramai menggunakan lebuh raya untuk perjalanan yang lancar, sebaliknya tempoh perjalanan di lebuh raya tersebut menjadi dua hingga tiga kali ganda daripada biasa.

Semuanya dipercayai berpunca daripada kerja-kerja penyelenggaraan lebuh raya sehingga memaksa pihak polis membina lorong lencongan alternatif untuk meredakan kesesakan.

Keadaan itu diburukkan lagi dengan kemalangan jalan raya yang dikatakan berpunca daripada sikap pemandu yang tidak bersabar, tidak berhemah dan membuat laluan tambahan sehingga menyempitkan laluan sedia ada.

“Kerajaan harus mengambil langkah pembangunan infrastruktur bandar dan menghabiskan sebahagian bajet belanjawannya,” kata Pengarah Institut Urban dan Pengajian Persekitaran, Akademi China dan sains Sosial, Niu Fengrui.

Dalam pada itu, lebuh raya Beijing-Tibet sepanjang 3,700 kilometer (km) akan menghubungkan Beijing dengan Lhasa di rantau autonomi Tibet dekat barat daya China apabila ia siap kelak

Ketika ini, laluan Beijing Xining dibuka kepada trafik manakala laluan Xining-Lhasa masih di bawah penyelenggaraan dan pembinaan. Ia juga adalah satu-satunya lebuh raya ke Beijing dan Tianjin dari arah barat laut.

MENGEMBARA di Beijing sesuatu yang menarik tetapi berhati-hati ketika anda melintas di jalan rayanya.

Masalah kesesakan trafik paling teruk adalah di Hebei dan Inner Mongolia sejak kerja-kerja penyelenggaraan bermula di laluan sehala.

Reka bentuk jalan yang lemah dan jumlah trak yang berlebihan dikatakan antara puncanya. Empat lebuh raya iaitu Beijing-Tibet, National Road 110, Xiguan Road and Beijing-Xinjiang yang bertemu di hujungnya menyebabkan kesesakan teruk.

Penduduk Beijing pula terpaksa memilih laluan berkenaan kerana laluan alternatif lain mengenakan tol yang terlalu tinggi.

PENINGKATAN jumlah trak yang menggunakan lebuh raya di Beijing menambahkan kesesakan laluan tersebut.

Selain itu, perkembangan industri arang batu dekat Inner Mongolia menambah tekanan ke atas pengangkutan. Produksi arang batu di China bagi tahun 2010 khabarnya mencecah sehingga 730 juta tan.

Laluan trafik di China National Highway 110 telah berkembang 40 peratus setiap tahun sejak beberapa tahun kebelakangan ini yang menyumbang kepada kesesakan melampau. Kadar trafik adalah 60 peratus lebih tinggi berbanding kebolehan tampungan lebuh rayanya.

Waktu puncak

Pembinaan jalan baru dan proses penyelenggaraan pula menyebabkan tampungan berkenaan merosot hingga 50 peratus.

Sementara itu, seramai 400 pegawai polis berada di kawasan terbabit 24 jam sehari untuk memastikan keadaan terkawal.

Kesesakan di Beijing sudah menjadi darah daging di bandar raya berkenaan. Kekerapannya meningkat sejak bulan Mei lalu akibat peningkatan jumlah trak yang menggunakan lebuh raya Beijing-Tibet yang mencecah sebanyak 17,000 buah pada waktu puncak.

Kesesakan yang agak lancar sedikit awal bulan lalu, pemandu kenderaan berat di Beijing sekali lagi menempuh kesesakan untuk kali ketiga dalam tempoh dua bulan. Malangnya, kesesakan tersebut menjangkau sejauh 130 km.

Kenderaan dikatakan bergerak hanya satu kilometer sehari sehingga ada kenderaan yang tersangkut di lebuh raya berkenaan sehingga lima hari.

Malah, kesesakan itu menjadi lebih teruk apabila ramai pemandu yang tidur di dalam kenderaan yang dihentikan di tengah jalan akibat kepenatan.

KESESAKAN yang teruk mengakibatkan kenderaan terkandas di lebuh raya.

Boleh baca selanjutnya di Kosmo

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails