Monday, November 23, 2009

Ukhwah Di Makkah

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Hari ini 6 Zulhijjah 1430.. membaca laporan dari Makkah membuatkan saya teringin nak menjejakkan kaki ke sana. Mudah2an adalah rezeki untuk ke sana lagi. Saya dan keluarga telah ke sana pada april 2004 krn mengerjakan umrah.. jadi berita ini amat mengimbau kenangan..

JEMAAH terpaksa solat di tepi hotel berikutan
kesesakan di Masjidil haram.


Diberitakan bahawa KOTA Makkah kembali hidup selepas agak lengang apabila musim Ramadan berakhir. Jemaah Malaysia sudah mula membanjiri Tanah Suci dan berulang-alik secara berkumpulan beribadat di Masjidil haram.

Masyarakat Islam yang bekerja di Arab Saudi tetapi tidak tinggal di Makkah dan berhajat untuk melakukan umrah sebelum musim haji, mereka tidak dibenarkan masuk ke Makkah oleh pihak penguatkuasa tempatan. Ramai yang ditahan di pintu masuk dan diarah pulang. Ini dilakukan kerana pihak berkuasa Makkah tidak mahu kesesakan berlaku pada waktu puncak disebabkan jemaah yang tidak mempunyai permit cuba mengambil kesempatan untuk melakukan haji dan tinggal lebih masa.

Diberitakan juga bahawa, projek penambahan dan kerja menaiktaraf di sekeliling Masjidil haram sudah hampir siap. Kawasan Sai'e sudah sampai ke tingkat tiga, ini akan memudahkan jemaah melakukan sa'ie. Begitu juga dengan projek pembinaan di kawasan melontar jamrah hampir siap sepenuhnya dengan tempat melontar bertingkat.

Kawasan di sekitar Mudzalifah juga sedang giat dibersihkan oleh pekerja yang bekerja 24 jam. Projek monorail yang merentangi kawasan Mina ke Arafah sedang giat dilaksanakan, semuanya berjalan lancar dan mengikut jadual. Oleh kerana projek ini diberikan kepada syarikat gergasi dari China, maka kelihatan warga China lebih ramai daripada biasa di kawasan persekitaran Masjidil haram. Beribu-ribu rakyat China beragama Islam berada di sini sekarang untuk berkerja dan projek ini mampu siap sepenuhnya sebelum musim haji tahun depan.

Ramai jemaah haji Indonesia yang sampai di hotel pada jam 12 tengah malam. Mereka baru sampai dari Jeddah. bertolak jam 4 petang dari Jakarta, tetapi terkandas di lapangan terbang Jeddah selama beberapa jam. mereka keletihan dan mungkin juga kelaparan, namun masih bersemangat untuk terus ke Masjidil haram walaupun beg mereka masih lagi belum dihantar ke bilik. Begitulah pentingnya ibadat haji ini. Semuanya bersemangat untuk menunaikannya. Rata-rata sikap hormat-menghormati, tolong-menolong dan keterbukaan jelas terpancar pada wajah setiap jemaah yang ada.


HOTEL Al Safwah Royale Orchid dipenuhi jemaah menjamu selera.

Diberitakan juga bahawa pekerja di kedai menjual kurma dan kain baju sudah mula bercakap Melayu dengan harapan akan mendapat rezeki lebih daripada biasa.. rata-rata mereka boleh bertutur dengan baik dalam bahasa Melayu. mereka sebenarnya sama ada pernah bekerja di Malaysia ataupun mempelajari bahasa Melayu daripada jemaah yang datang berkunjung ke kedai mereka.

Keadaan di Masjidil haram amat sesak kerana hanya tinggal beberapa hari untuk wukuf di Arafah. Jalan raya menghala ke masjid turut ditutup setiap kali masuk waktu solat. Ini terpaksa dilakukan untuk mengurangkan kesesakan jalan raya dan juga bagi memudahkan jemaah berjalan menuju ke masjid.

Keadaan persekitarannya pula juga agak menarik kerana tiba-tiba banyak gerai ataupun barang keperluan dilonggokkan di tepi jalan. Peniaga dari negara Afrika pula lebih berani dengan memasak makanan kegemaran mereka hanya di tepi-tepi jalan. Apabila penat, mereka akan terus tertidur di sebelah dapur dan tong gas. Pihak berkuasa banyak melakukan lawatan mengejut untuk membasmi gerai haram yang secara tiba-tiba memenuhi Kota Suci Makkah ini. Yang anehnya mereka dapat menghidu bahawa operasi yang dijalankan dan segera wanita Afrika akan menjinjing kuali dan tong gas lari masuk ke lorong sempit di celah-celah bangunan, menghilangkan diri.

Pada musim haji ini semua menjadi mahal. Ubat beli di farmasi yang berharga dalam lingkungan SR45 naik mendadak menjadi SR55, manakala perjalanan dengan menaiki motosikal selepas melontar iaitu dari Mina ke Masjidil haram akan menjadi SR100 satu perjalanan. Jadi kepada sesiapa yang mempunyai motosikal, inilah masanya untuk membuat duit.

Pada tanggal 7 dan 8 Zulhijjah, jemaah akan mula meninggalkan hotel untuk ke Mina. Walaupun dalam tempoh beberapa hari ketika semua jemaah di Mina dan Arafah, hotel agak lengang, tetapi persediaan masih terus dilakukan. Pekerja hotel masih bertungkus-lumus cuba menyudahkan tugasan yang perlu dibereskan untuk menyambut tetamu yang mula datang ke hotel semula pada 14 Zulhijjah.

Warga negara jemaah yang menginap juga perlu diketahui. Ini penting di dalam penyediaan makanan. Jemaah yang datang dari Malaysia mempunyai cita rasa yang berbeza dari Indonesia walaupun dengan mata kasar, nampaknya sama. Kurma ayam Malaysia tidak sama dengan Opor ayam Indonesia walaupun daripada segi rupa adalah seiras. Begitu juga dengan menu jemaah dari Eropah iaitu United Kingdom, Itali, Perancis dan lain-lain lagi. Mereka ini adalah berketurunan Pakistan dan India yang lama berhijrah ke Eropah, menu makanan mereka juga berbeza.

Terima kasih kepada En Shahrir Ali iaitu Pengarah Bahagian Makanan dan Minuman, Hotel Al Safwah Royale Orchid, Makkah yang telah menulis ttg suasana di Mekah ketika ini.

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails