Friday, November 27, 2009

2.5 juta umat Islam wuquf di Arafah

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

JEDDAH: Seramai 48 orang maut di Arab Saudi sejak kelmarin berikutan banjir kilat yang dibawa hujan paling lebat pernah dicatat sejak beberapa tahun lalu.

Seorang jurucakap kementerian dalam negeri Arab Saudi, Brig Jeneral Mansour al-Turki, berkata semalam tiada kematian berlaku di kalangan jutaan jemaah yang berada di Makkah untuk mengerjakan ibadat haji.

Ibadat empat hari yang bermula Rabu, menarik lebih 2.5 juta umat Islam dari seluruh pelusuk dunia. Hujan lebat reda semalam namun masih ada kebimbangan berlaku hujan lebat beberapa hari akan datang.

Agensi berita, Saudi Press berkata kematian itu direkodkan di bandar pelabuhan Jeddah, Rabigh dan Makkah. Kenyataan itu menyatakan kematian berpunca daripada banjir dan rumah yang runtuh.

Di ARAFAH, Jemaah haji Iran dilaporkan mengadakan tunjuk perasaan tetapi tiada sebarang insiden tidak diingini berlaku ketika berjuta umat Islam berhimpun sebagai kemuncak kepada ibadat haji tahunan semalam.

Tanpa menghiraukan amaran kerajaan Arab Saudi untuk tidak melakukan sebarang aktiviti politik, jemaah Iran terbabit melaung-laungkan slogan penyatuan umat Islam dan menyelar 'musuh' ketika berada di khemah mereka di Arafah.

Tiada pasukan keselamatan Arab Saudi kelihatan ketika Ayatollah Muhammed Rajari, wakil pemimpin Iran, Ayatollah Ali Khamenei mengetuai bantahan Iran terbabit.

"Kita perlu menyucikan diri daripada sebarang salah laku dalam haji ini," katanya dalam satu kenyataan.

"Kita mahu semua umat Islam, Sunnah dan Syiah bersatu dan fokus kepada isu penting iaitu Al-Aqsa, pencerobohan Palestin, Iraq dan Afghanistan dan pertempuran di Yaman."

Sejumlah 65,000 jemaah Iran menunaikan haji tahun ini, kata Ali Ghazi Asgar, seorang pegawai kanan yang menguruskan jemaah Iran kepada AFP.

Jemaah haji semalam berjalan menuju ke Arafah dari Makkah dan Mina sebagai upacara penting di tempat yang pernah menyaksikan Nabi Muhammad menyampaikan khutbah terakhirnya kira-kira 1,377 tahun lalu.

Cuaca dilaporkan semakin baik semalam selepas hujan lebat kelmarin yang menyebabkan ramai yang lewat kerana terperangkap di jalan antara Jeddah dan Makkah dan menjejaskan laluan sepanjang lapan kilometer dari Makkah ke Mina, separuh antara Makkah dan Arafah. AFP

Sumber Berita Harian

Gambar2 di bawah ni diambil daripada



Gambar di atas: Sejumlah calon haji asal Afrika turun daripada kenderaan yang terlibat banjir di kawasan Bahrah, perbatasan Jeddah -Makkah, Rabu (25/11). Hujan yang turun di kawasan Jeddah, Makkah serta Mina , dan Arafah melambatkan perjalanan calon haji menuju Arafah terutama di kawasan Jeddah terjadi banjir yang cukup teruk sehingga menganggu kelancaran arus lalu-lintas. ANTARA

Video Banjir di Jeddah di sini

Kawasan gurun di Padang Arafah selalu dipenuhi tenda-tenda (khemah) wukuf yang memutih pada setiap musim haji. Di dalam tenda inilah jutaan jamaah berkumpul untuk melaksanakan wukuf pada setiap tanggal 9 Dzulhijjah. Sumber Gambar

Wukuf Semalam : Sumber gambar

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails