Monday, November 8, 2010

Merapi Terus Keluar Debu Panas

DEBU akibat letusan gunung berapi Merapi meliputi sebahagian kediaman penduduk di Muntilan, JawaTengah.

JAKARTA: Selasa 8 Nov 2010. Gunung Merapi di Indonesia terus mengeluarkan debu panas dan lahar ke atmosfera semalam, tetapi pihak berkuasa mula mengurangkan amaran kepada pesawat, dua hari sebelum Presiden Barack Obama dijangka mengunjungi negara itu.

Pihak berkuasa Rumah Putih berkata, mereka memantau perkembangan berkenaan dengan rapat, tetapi sehingga kini tiada rancangan Gunung berapi di Yogyakarta, Jawa Barat mula mengeluarkan lahar, gas panas dan kepulan awan debu dua minggu lalu dan sehingga kini mengorbankan lebih 120 penduduk selain memaksa lebih 150,000 berpindah.

Ketika pihak berkuasa berkata gunung berapi yang berada kira-kira 600 kilometer dari timur Jakarta itu tidak memberikan sebarang kesan kepada penerbangan, kebanyakan syarikat penerbangan antarabangsa mula membatalkan perkhidmatan ke lapangan terbang utama negara itu, Sukarno-Hatta.

“Kami mengikuti perkembangan itu dengan teliti,” kata Ben Rhodes, timbalan penasihat keselamatan kebangsaan Rumah Putih di Mumbai, India di mana Obama memulakan lawatan 10 hari ke Asia. – Reuters


Nov. 6: Villagers ride on their motorcycle as Mount Merapi spewing volcanic materials in the background in Srumbung, Central Java, Indonesia.

Sumber Gambar : SINI


Gambar April 2010 Sumber


Lihat Keindahan Gunung Merapi : Sumber Gambar SINI

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails