Saturday, April 17, 2010

Earthquake in Yushu 791 Kurban

YUSHU: Mangsa yang terkorban akibat gempa bumi di bahagian barat China mencapai angka 791 ketika krew penyelamat menemui beberapa lagi penduduk yang terselamat manakala orang lain yang kehilangan tempat tinggal mengadu lewat menerima bantuan. Meskipun angka rasmi korban meningkat kepada 791, organisasi bukan kerajaan melaporkan 1,000 terbunuh dalam kejadian itu. Meskipun angka rasmi korban meningkat kepada 791, organisasi bukan kerajaan melaporkan 1,000 terbunuh dalam kejadian itu. Berucap di hadapan penduduk Gyegu di kawasan tanah tinggi Tibet lewat kelmarin, Perdana Menteri, Wen Jiabao berjalan di atas runtuhan dan berjanji usaha menyelamat adalah berterusan.Televisyen tempatan menunjukkan Wen menenangkan mereka yang terselamat dalam khemah, seorang penduduk menangis apabila beliau bercakap dengannya sambil mengendong seorang anak.Mangsa terselamat dalam kejadian gempa bumi Rabu lalu tidur dalam khemah sementara doktor bertungkus lumus merawat mangsa yang cedera dalam pusat perubatan bergerak. Berita seterusnya di Berita Harian. Boleh lihat banyak lagi gambar kejadian di sini

Sesungguhnya bersyukurlah kita kerana tidak terlibat dengan kejadian seperti ini. Berdoa dan beramallah kerana ini merupakan peringatan buat kita sebagai salah satu tanda bahawa kiamat sudah dekat.

Allah sering memperingatkan kita kepada hari akhirat dalam setiap kesempatan, menegaskan kejadiannya, bahkan mengaitkan keimanan kepadaNya dengan hari kiamat. Allah merahsiakan waktu berlaku kiamat kepada hambaNya, tetapi memberikan tanda2 kejadian itu.

Kita beriman kepada segala yang akan berlaku daripada tanda hari kiamat sama ada tanda kecil (alamat al-shughra) atau besar (alamat al-kubra). Tanda itu ialah isyarat akan berlaku hari kiamat kerana ia termasuk dalam cakupan iman terhadapnya.








Boleh juga baca di sini

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails