Friday, January 21, 2011

Kenderaan amfibia

Duck Tours di melalui perairan selat Melaka.( 

Duck Tours di melalui perairan selat Melaka.
Kenderaan amfibia bolehkan pelancong selami keunikan Melaka

ANDA mahu bersiar-siar di sekitar bandar raya Melaka dan pada masa sama, berhasrat menghayati keindahan kotanya dari lautan iaitu Selat Melaka. Lalu apakah pilihan yang anda ada?

Apa kata, pengalaman di darat dan di lautan itu anda simpulkan menerusi pengalaman menarik menaiki kenderaan dua alam atau amfibia iaitu Melaka Duck Tours. Produk pelancongan yang mula beroperasi sejak November tahun lalu itu itu membolehkan pengunjung menaiki sebuah kenderaan yang direka khas untuk merasai pengembaraan melalui jalan darat dan laut dalam tempoh masa antara 45 hingga 60 minit bagi setiap perjalanan.

Lebih menarik, tarikan ini bukan saja yang pertama di Melaka, tetapi juga yang pertama di Malaysia dan kelapan di dunia.

Duck Ventures Sendirian Berhad (DVSB) menerajui produk yang beroperasi setiap hari dan membuka kaunter tiket bersebelahan Menara Taming Sari.

Pengembaraan kenderaan amfibia itu membawa pengunjung merentasi laluan di sekitar Jalan Taman Melaka Raya dan terus ke Pulau Melaka sebelum turun ke laut. Ia kemudian melalui sepanjang pesisiran Selat Melaka sehingga naik semula ke darat berhampiran muara Sungai Melaka.
Sepanjang pengembaraan itu, pengunjung juga diberi penerangan oleh pemandu pelancong selain dua pemandu yang bertugas iaitu Muthu Arasan bagi pemandu di darat manakala Abd Wahab Ibrahim yang bertindak sebagai pemandu di laut.

Abd Wahab misalnya, memiliki lesen yang dikeluarkan Jabatan Laut Malaysia sekali gus menjamin keselamatan pelancong yang menaiki kenderaan itu.

Pengerusi DVSB, Akramuddin Abd Aziz, berkata harga tiket yang dikenakan amat berpatutan iaitu RM38 bagi dewasa manakala RM22 bagi kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah.

Katanya, pada hari biasa, pihaknya juga menawarkan pakej untuk keluarga iaitu RM100 bagi dua dewasa dan dua kanak-kanak.

Beliau berkata, syarikat itu mensasarkan seramai 2,000 orang pengunjung menaiki kenderaan berkenaan setiap bulan.

“Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, menyokong sepenuhnya produk pelancongan terbaru ini. Kita berasa bangga kerana produk ini adalah yang pertama di Malaysia dan ke lapan di dunia.

“Pihak kami juga merancang untuk menambah dua lagi kenderaan sama bagi menampung keperluan yang dijangka meningkat,” katanya, ketika ditemui, baru-baru ini.

Menurutnya, kenderaan berharga RM2 juta setiap satu itu, diimport khas dari Singapura.

Beberapa pengunjung, termasuk pelancong asing, begitu teruja merasai pengalaman baru menaiki kenderaan berkenaan.

Pelancong dari Beijing, China, Yu Tong, 37, berkata beliau sangat seronok merasai pengalaman pertama menaiki ken deraan dua alam itu bersama ahli rombongan syarikatnya.

“Saya belum pernah menaiki kenderaan unik ini. Siapa sangka, anda boleh menikmati keindahan bandar dan tidak lama kemudian, boleh berada di atas lautan,” katanya.

Pasangannya, Yang Di, 37, berkata melalui pengembaraan Melaka Duck Tours, beliau dapat mengetahui pelbagai tempat menarik di sekitar Banda Hilir seperti pusat membeli-belah, tempat bersejarah dan produk pelancongan lain di Melaka.

“Saya begitu teruja menaikinya buat kali pertama dan pengembaraan ini dapat merehatkan minda dengan menikmati pelbagai panorama indah di sepanjang perjalanan selama 45 minit,” katanya.

Pengunjung dari Johor Bahru, Murni Mohamad, 41, turut memuji usaha mewujudkan tarikan itu.

“Sesiapa pun pasti berasa teruja apabila kenderaan ini mula turun ke laut untuk mengharungi gelora laut Selat Melaka,” katanya. 

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails